立即打开
2023年《财富》改变世界的公司

2023年《财富》改变世界的公司

财富中文网 2023-09-28
三家中国公司上榜

大多数公司“最佳”榜单,包括《财富》杂志的排行榜,都专注于公司的财务能力,例如规模最大、盈利能力最强的公司、增长最快的公司、表现最佳的股票等。但财务收益绝对不是公司经营的唯一目的。《财富》杂志编制“改变世界的公司”榜单的初衷是,我们坚信公司可以利用富有创造性的工具,帮助解决社会问题——利用利润动机实现与盈利同等重要甚至更重要的目标。

今年,在我们的第九版“改变世界的公司”榜单中,我们的记者和编辑从近250家公司中评选出59家公司上榜。在发布这份榜单之前,我们经历了夏季创纪录的高温,以及从夏威夷毛伊岛到马其顿可怕的野火;因此,我们将减少温室气体排放作为关注的焦点。比如,我们评选出的第一大群体是正在美国加快推动电动汽车革命的四家公司,还有其他上榜公司正在合作建设节能高效的“智慧住宅”,并开发巧妙的方式避免食物、塑料和衣服被送入垃圾填埋场,这些公司都体现了今年榜单的重点。其他公司正在解决公共健康挑战,并积极应对全球难民危机。一些全球最大的公司,例如全球营收最高的沃尔玛(Walmart)(第3位)等,正在投入大量资源,在其员工队伍和社区中开展教育和新技能培训,而且可能正在培养下一代善于解决问题的商界领袖。

更多榜单和深度商业报道请关注“财富中文网”官方微博和微信,并下载安装《财富》官方App“财富Plus”,第一时间获得通知。

制榜方法

改变世界的公司榜单旨在表彰那些通过执行其核心业务战略,对社会产生积极影响的公司。在评估被提名的企业时,我们重点考虑以下几个因素:

1.可衡量的社会影响

我们评估公司对一个或多个特定社会问题所产生的影响,以及这种影响的范围、性质和持续时间。

2.经营业绩

我们评估这些具有社会影响力的工作给公司带来的好处。相较于公司名誉的提升,我们更看重这些举措对盈利能力和股东价值的贡献。

3.创新水平

我们评估公司举措的创新水平是否超过了业界的同行,以及其他公司是否效仿或者与之合作。

以下为上榜企业

1.美国的电气化

四家公司推动全世界最喜欢汽车的国家向电动汽车转型。

特斯拉(Tesla)/通用汽车(General Motors)/ChargePoint/SK On

图片来源:COURTESY OF JD ADAMS/GENERAL MOTORS

美国是一个车轮上的国家。美国人均汽车和卡车保有量超过其他任何一个主要国家,总数达到约2.75亿辆,这些汽车约占美国温室气体排放量的23.5%,远高于大多数国家。随着气候危机变得日益紧迫,将数量庞大的汽车从内燃机转变为电动汽车,已经成为全球最重要的净零排放任务之一。

事情正在朝着正确的方向发展:2023年第二季度,电动汽车在美国汽车销量中的占比达到创纪录的7.2%。毫无疑问,如果没有特斯拉,这个比例可能就更低。特斯拉是第一家让美国人相信电动汽车能够做到既有吸引力又实用的公司;目前美国已经上路的特斯拉约有130万辆。

即使在经过近期的降价以后,大多数的特斯拉汽车依旧是奢侈品。要吸引美国大众购买电动汽车,下一个阶段可能就要看通用汽车。在首席执行官玛丽·巴拉的领导下,通用汽车承诺到2035年只销售电动汽车,这个承诺的力度远远超过其他任何全线汽车厂商。到今年年底,这家位于底特律的行业巨头将发布九款电动汽车(特斯拉目前销售四款车型)。通用汽车的产品将包括一款皮卡车和两款家庭版SUV,这是美国消费者最喜欢的车型。此外,通用汽车还有另外两款售价30,000美元左右的车型。关键在于通用汽车的Ultium平台,通过该平台,通用汽车可以把同样的电池和动力总成架构用于不同车型,从而能够扩大规模效益和降低成本。今年9月,通用汽车、福特(Ford)和Stellantis陷入了与全美汽车工人联合会(United Auto Workers)的劳资纠纷,而双方争议的主要焦点就是电动汽车,因为电动汽车的零部件更少,因此需要更少的装配工人。但如果通用汽车在增加电动汽车供应的同时,可以为其员工提供丰厚的薪酬,它就能够成功地扩大社会影响力。

里程焦虑,即对没有充电桩可用的担忧,一直是电动汽车普及面临的重大障碍。在缓解里程焦虑方面,做的最多的当属ChargePoint。该公司的充电网络现在已经有约240,000个充电桩。ChargePoint还与通用汽车、特斯拉和其他汽车厂商合作制定北美充电标准(North American Charging Standard),旨在为美国和加拿大开发标准电动汽车充电接口。

韩国公司SK On一直在帮助美国加快电池生产,为日益增多的电动汽车提供动力。该公司在美国佐治亚州新建了一座电池工厂;它与福特和现代汽车(Hyundai)合资的另外四座工厂正在建设当中。到2025年,这些工厂每年可以为约150万辆汽车生产电池,这将对改造汽车王国更加重要。

2.Mercado Liber

乌拉圭蒙得维的亚

图片来源:MAURICIO PALOS—BLOOMBERG/GETTY IMAGES

在拉丁美洲,33%的成年人没有银行账户,电子商务和金融科技公司Mercado Libre为数以百万计的用户提供贷款和投资服务。Mercado Libre约45%的客户从该公司获得了第一笔贷款或第一张信用卡。

3.沃尔玛(Walmart)

美国阿肯色州本顿维尔

沃尔玛的Li图片来源:COURTESY OF WALMART

ve Better U教育项目,旨在帮助员工获得更高的薪酬,该项目能够100%报销员工的学费和书本费。自2018年以来,已经有约19,000人通过该项目取得了学位和认证。

4.江森自控公司(Johnson Controls)

爱尔兰科克市

图片来源:COURTESY OF JOHNSON CONTROLS

建筑技术公司江森自控是全球最大的热泵生产商和安装企业之一,热泵只需要消耗传统系统约三分之一的能源,就可以为建筑供暖或制冷。

5.Battelle

美国俄亥俄州哥伦布

图片来源:COURTESY OF BATTELLE

应用科技非营利组织Battelle开发出的PFAS Annihilator,是最早能够从水和石油中清除PFAS的工具之一。PFAS即全氟烷基和多氟烷基化合物,这是一种无处不在的“永久性化学品”,与癌症风险升高有关。

6.百利高(Perrigo)/欧加隆(Organon)

爱尔兰都柏林/美国新泽西州泽西市

争取女性生育自由的重要里程碑。

图片来源:COURTESY OF ORGANON

普及避孕有助于降低孕妇死亡率、提高女性工资和教育水平,对整个社会和商业都有广泛的好处。尽管如此,以盈利为目的的公司却普遍忽视了女性的健康,尤其是在避孕方面。但今年这两家公司却逆势而行,它们采取了重要措施,帮助女性避免意外怀孕。

得益于爱尔兰百利高的努力,不久之后,美国女性就可以第一次通过柜台购买避孕药。2014年,现隶属于百利高的一家公司开始尝试获得美国的监管审批,希望能够无需处方出售Opill。今年7月,美国食品与药品管理局(Food and Drug Administration)终于批准了百利高的申请,有人认为这一决定“是人们获取避孕保健途径的一个重大转变”。

今年3月,作为减少全球意外怀孕倡议的一部分,欧加隆公司承诺出资3,000万美元。这家女性健康公司向服务低收入女性的非营利组织提供资助,并与其他组织合作在低收入国家发放植入式避孕器。该公司表示,到2022年年底,该公司已经帮助避免了5,700万次意外怀孕。

7.WASOKO

肯尼亚内罗毕

支持非洲的小型零售商。

图片来源:COURTESY OF WASOKO

Wasoko支持小型零售商通过短信或其手机应用程序订购生活必需品,并且免费配送,可以当日送达,为这些夫妻店提供了便利,它已经成为非洲增长最快的公司之一。该公司的业务覆盖了肯尼亚、坦桑尼亚、卢旺达、乌干达、赞比亚和刚果民主共和国等国家,为销售大米、糖、肥皂等商品的卖家促成了500万笔订单,以帮助他们维持库存和为本地社区提供生活必需品。这对供应链不稳定和几乎没有大型连锁零售商的偏远地区,具有重要的意义。Wasoko的平台还向零售商发放了4,300万美元资助,用于开展能够帮助他们增加收入的项目。该公司在2022年融资1.25亿美元,估值为6.25亿美元。

8.文远知行

中国广州

利用无人驾驶汽车的安全性和气候效益。

图片来源:COURTESY OF WERIDE

交通事故是全球主要死因之一,许多自动驾驶技术的支持者认为,该技术可以消除比如疲劳驾驶和酒后驾车等因素,从而减少交通事故发生,能够为改善交通安全扫清道路。文远知行在中国、新加坡和阿联酋经营无人驾驶汽车、公交车和其他车辆,最近估值达到51亿美元。文远知行表示,其经营无人驾驶出租车业务已经有三年时间,但没有记录到任何一次“主动性”事故,即公司经营的车辆没有发生任何事故。该公司还以全新的方式服务弱势群体。文远知行的首席执行官韩旭对《财富》杂志表示:“我们希望赋能老弱病残等弱势群体,为他们提供一种独立前往目的地的方式。”文远知行的车队共有600辆汽车,包括出租车和公共汽车,全部为电动汽车,有助于减少碳排放。文远知行在城市保洁方面还扮演着重要角色:在拥有1,400万人口的广州市,每天都可以看到其无人驾驶街道清扫车辆。

9.吉利德(Gilead)

美国加利福尼亚州福斯特城

图片来源:COURTESY OF GILEAD

吉利德公司是最成功的艾滋病药物开发者之一。现在,吉利德将投资指南针倡议(Compass Initiative),在美国南部进一步普及艾滋病教育和治疗药物。

10.雅培(Abbott)

美国伊利诺伊州雅培科技园

图片来源:COURTESY OF ABBOTT

健康行业巨头雅培的Freedom 2 Save项目,将员工的学生贷款还款与401(k)供款相匹配,帮助他们解决学生贷款问题。其他公司计划效仿雅培的做法。

11.印孚瑟斯(Infosys)

印度班加罗尔

图片来源:INDRANIL ADITYA—NURPHOTO/GETTY IMAGES

大型咨询公司印孚瑟斯在公司外部大力推广数字化培训。在印度,已经有590万名学生正在使用其Springboard系统,该系统提供大师课、编程挑战和生活技能课程等内容。

12.巴塔哥尼亚(Patagonia)

美国加利福尼亚州文图拉

图片来源:COURTESY OF PATAGONIA

为了改善地球环境,这家可持续性先驱几乎贡献了所有的利润,而且是作为一项永续性举措。

自从这家户外服装品牌巴塔哥尼亚于1985年开始向环保动议捐赠其营收,已经向可持续事业捐赠了1.61亿美元。如今,这家公司每年都会捐赠1%的净营收,对象几乎都是普通非营利性环保机构。

上述数字足以让背包客和金融白领等人士自豪地穿着其价值200美元的外套。然而作为一家有着50年历史的公司,巴塔哥尼亚2022年的利润约为1亿美元,它在2022年9月送出了一个更大和更激进的礼物。作为一项企业慈善事业的壮举,巴塔哥尼亚的创始人伊冯·乔伊纳德在2022年向气候非营利性机构Holdfast Collective捐赠了98%的股份,以确保公司未来几乎所有的利润都将用于资助某种形式的环保事业。乔伊纳德在捐赠其公司时对《纽约时报》(New York Times)说:“希望此举能够催生一种新型资本主义,而不是像以往那样造就一批富人和穷人。”

13.万事达卡(Mastercard)

美国纽约州伯奇斯

图片来源:COURTESY OF MASTERCARD

在大量乌克兰人因为俄乌冲突而出逃到波兰之后,万事达卡公司对相关数据进行了分析,寻找可以提供最大帮助的城镇。其推出的“何处安家”(Where to Settle)应用程序帮助24万人确定了自己的落脚点。

14.西班牙国家银行(Santander)

西班牙马德里

图片来源:COURTESY OF SANTANDER

该跨国银行推出的“桑坦德大学”(Santander Universities)计划在25个国家协助设立了奖学金和创业计划。自1996年启动以来,该计划已经帮助了100多万受益人。

15.苹果公司(Apple)

美国加利福尼亚州库比蒂诺

图片来源:COURTESY OF APPLE

自2015年以来,这家iPhone制造商已经将二氧化碳排放总量减少了超过45%。近期,该公司又推出了碳中和版Apple Watch,并计划到2030年让所有的苹果产品实现碳中和。

16.腾讯

中国深圳

图片来源:COURTESY OF TENCENT

在中国,腾讯开发的微信已经成为手机的必备应用程序。该公司发起的“99公益日”把这种影响力转化为了一种慈善力量:自八年前发起以来,该活动已经为慈善机构筹集了近18亿美元善款。

17.回收强心剂

三家公司正在努力避免让塑料进入填埋场。

Digimarc/陶氏公司(Dow)/伊士曼(Eastman)

图片来源:COURTESY OF DOW

在每年生产的近4亿吨塑料中,仅有9%被再循环利用。其余的塑料则堆积在填埋场、海洋,而且更多地出现在了我们的身体里。科学家和积极人士正在竞相打造“循环塑料经济”,其中大多数塑料都会重复使用,甚至永续性地使用,而且这些公司正处于这一战役的紧要关头。专注于货币、驾照和其他产品“水印”打假的Digimarc,最近推出了Digimarc Recycle。该项目将数字水印与软件相结合,让分拣机器能够迅速地识别任意一种物品的塑料类型,从而避免每年因为塑料类型不符合要求而导致大量塑料被回收公司拒绝接收的情形。如果塑料太脏也无法回收,这一现象也引发陶氏公司这家首要塑料生产商,开发了清洗剂Evowash。陶氏公司估计,2023年3月实现商业化的Evowash仅在今年就可以帮助回收公司把15万吨的废弃物移出填埋场。另一位塑料生产商伊士曼打算对这类如今几乎无法回收的材料进行再造,包括聚合物织物、地毯纤维和有色塑料。伊士曼的流程将把这些材料分解为化合物分子,然后用其制作经久耐用、能够重新使用的产品。公司自2020年以来已经回收了约5,000万磅(约22,679,618.5千克)的塑料,而且计划在2030年前将其规模扩张至每年5亿磅(226,796,185千克)。

18.辉凌制药(Ferring)

为应对普遍存在的孕妇健康威胁提供耐用工具。

瑞士圣普雷克斯

图片来源:JONI KABANA, KABANA PHOTOGRAPHY/CONCEPT FOUNDATION/FERRING PHARMACEUTICALS/MERCK FOR MOTHERS

多年来,孕妇产后出血是一种危险的分娩综合症,每年有7万名孕妇因此而丧生,而应对的首要保障一直都是一种充足的低成本药物——缩宫素。问题在于,如果不冷藏,该药物就难以发挥效用,但这一点在全球很多缺乏冷藏运输和存储,或者没有可靠电力供应的地域都难以实现。2010年,瑞士制药公司辉凌开始研制一种更具韧性的替代药物:具有热稳定性的卡贝缩宫素。由Merck for Mothers资助、世界卫生组织(World Health Organization)开展的大量临床试验表明,卡贝缩宫素在预防自然生产的孕妇产后出血方面相对有效。该药物目前已经被列入基本药物清单(Essential Medicines List),而且辉凌自2021年以来已经向15个中低收入国家交付了超过80万剂的药物,其中很多地区都在经历人道主义危机,孕妇死亡率居高不下。辉凌一直致力于以一种可持续的低廉价格提供该药,同时还提供相关培训,以确保该药可以得到正确、安全的使用。

19.Octopus Energy Group

利用绿色能源和更便宜的能源连接更多的客户

英国伦敦

图片来源:COURTESY OF OCTOPUS ENERGY GROUP

Octopus Energy Group致力于帮助客户节省资金,同时削减其碳印记。其专属的能源技术平台Kraken,能够让用户更加便捷地定制其能源资源和定价结构。Octopus安装了太阳能板和热泵,而且商业客户可以选择通过连接Octopus,利用100%的可再生资源获取其电力。公司还提供各种智能电网项目,能够让客户在低谷电价期间购电,这对于任何可以在整夜充电的电动汽车用户来说是一个划算的买卖。Kraken如今在16个国家拥有3,000万客户账户,其中英国有约1,300万。这家公司如今是英国第二大供电商,其客户占到了人口的50%。

20.Syndio

美国华盛顿州西雅图

图片来源:COURTESY OF SYNDIO

沃尔玛、赛富时(Salesforce)等诸多公司都在利用Syndio研发的技术来发现不同种族、性别或民族背景员工之间的薪酬差距。该公司表示,它已经帮助由于上述原因而未能获得应得待遇的员工争取到了1.67亿美元报酬。

21.Vivo [巴西电信公司(Telefônica Brasil)]

巴西圣保罗

图片来源:COURTESY OF VIVO

作为巴西最大的电信运营商,该公司打造的消费设备(包括手机、平板电脑等)回收网络已经实现巴西全覆盖。2022年,其回收网络共回收了11.3吨电子垃圾。

22.Bobbie

美国加利福尼亚州旧金山

图片来源:COURTESY OF BOBBIE

2022年,因为工厂的产能问题,婴儿配方奶粉严重短缺,在此背景下,这家有机配方奶粉新创企业一直是父母们的可靠选择。该公司近期对Nature's One的收购将大幅扩大其市场份额。

23.百胜中国

中国上海

RAUL ARIANO—BLOOMBERG VIA GETTY IMAGES

这家大型餐饮管理公司[在中国经营有肯德基(KFC)和必胜客(Pizza Hut)等品牌]正在通过“扶业计划”将本地农产品搬入旗下品牌餐桌,助力解决农村贫困问题。

24.微软(Microsoft)

美国华盛顿州雷德蒙德

图片来源:COURTESY OF MICROSOFT

年5月,微软协助开发了一款聊天机器人——Jugalbandi,借助人工智能技术,该机器人能够使用印度的各种方言向当地人提供公共服务信息。这对印度数百万既不会说印地语也不会说英语的民众而言无疑是一个好消息。

25.Chobani

美国纽约州新柏林

图片来源:COURTESY OF CHOBANI

作为一家酸奶生产商,该公司协助成立了“难民帐篷合作伙伴”(Tent Partnership for Refugees)组织,动员企业为难民提供工作机会。今年6月,参与该组织的41家合作伙伴企业承诺在全欧洲雇用和培训超过25万人。

26.Too Good to Go

丹麦哥本哈根

图片来源:COURTESY OF TOO GOOD TO GO

废弃食品不仅会造成浪费,还会加剧全球变暖。Too Good to Go致力于帮助餐馆和商店出售或捐赠多余食品,而不是将其随意丢弃。其应用程序已经使2.43亿份食物免于被送入垃圾填埋场的命运。

27.Recykal

印度海得拉巴

图片来源:COURTESY OF RECYKAL

Recykal在印度运营有一家电商平台,致力于在回收企业和垃圾处理企业之间牵线搭桥,增加垃圾再利用的数量。截至2023年,通过该平台实现再利用的垃圾已经达到约70万吨。

28.思科(Cisco)

美国加利福尼亚州圣何塞

图片来源:PHILIPP BÖGLE/ COURTESY OF CISCO

实现缩小数字鸿沟的愿景,思科推出了“国家数字加速”(Country Digital Acceleration)计划,目前已经资助了1,500多个项目,其中包括美国农村地区的宽带服务项目和在德国为难民提供服务的移动医务室。

29.绿色家庭建设者

合作建设智慧节能家庭和节能城镇

施耐德电气(Schneider Electric)/KB Home

图片来源:COURTESY OF KB HOME

受炎热、风灾、干旱等自然灾害影响,世界各地的老旧电网正在经受着前所未有的考验。另外,据统计,家用能源所排放的温室气体大约占到了美国温室气体排放总量的20%,而建设节能住宅则为节能减排提供了一个可行的解决方案。目前,施耐德电气的产品已经进入了美国40%的家庭。施耐德电气也是智慧节能家庭和节能电网相关技术与服务的领军者。2023年年初,该公司推出了一款产品,让消费者可以在传统能源和清洁能源之间进行切换,而且消费者还能够在白天储存太阳能电池板所发的电力,用于在高峰用电时段给家庭供电。这不仅为居民节省了用电成本,还有助于缓解高峰时段的电网压力。

施耐德电气还与美国建筑业巨头KB Home展开了合作。KB Home近年来已经成为美国节能住宅领域的领头羊。2022年,KB Home在美国加利福尼亚州的梅尼菲市推出了首个“微电网社区”,它由两个智慧电网小区构成。社区的每家每户都安装了太阳能电池板、储能系统和施耐德电气提供的节能技术,从而使每个家庭平均都可以实现“零能耗”——也就是随着时间的推移,它们产生的能源将与消耗的能源基本持平。

30.改变世界的投资者

引导资本培育强大创意

图片来源:COURTESY OF LEAPFROG INVESTMENTS

一些投资者正在积极寻找那些能够解决社会或环境问题的新创企业。2022年,用于所谓“影响力投资”的总资本首次超过了1万亿美元。事实证明,有些投资者特别善于将资本引向那些拥有改变世界的创意的公司。例如注册在英国和澳大利亚的LeapFrog Investments公司特别青睐那些致力于向亚非国家的低收入者提供金融、医疗保健服务和清洁能源的公司。它投资的公司超过了30家,比如它投资的Sun King公司生产的屋顶太阳能电池板已经覆盖1亿余人。它投资的另一家公司HealthifyMe是一款为用户提供个性化健康建议的应用程序,目前已经覆盖印度和东南亚的300多个城市。TPG Rise是一家颇具影响力的私募股权公司,目前管理着170亿美元的资金,其中包括73亿美元的Rise Climate基金。Rise Climate基金注资的公司有:Nextracker(它的太阳能电池板可以像向日葵一样跟踪太阳的位置,从而最大程度提高发电量)、Monolith(这是氢能赛道上的一家重要的公司)等,它还与印度的汽车巨头塔塔汽车(Tata Motors)开展了电动汽车和动力电池研发合作。Flagship Pioneering公司则主要聚焦生物技术领域,它注资的公司超过了100家,其中最出名的就是疫苗生产商Moderna,此外还有两家在2023年尤为受到关注:其一是Seres Therapeutics公司,它的VOWST疗法被美国食品与药品管理局批准用于治疗复发性艰难梭菌感染;另一家Indigo Ag公司致力于农民通过采用可持续农业技术来赚取和出售碳信用额,从而获得额外的收入。

31.沃尔沃(Volvo)

瑞典哥德堡

图片来源:COURTESY OF VOLVO

作为一家卡车、公共汽车和建筑设备制造商,沃尔沃正在通过“绿色钢铁”战略减少它的碳足迹——所谓“绿色钢铁”,就是使用由氢能而不是化石能源锻造的钢铁进行生产。

32.Grail

美国加利福尼亚州门洛帕克

图片来源:COURTESY OF GRAIL

早期发现与诊断可使癌症死亡率降低26%。而Grail公司的Galleri血液测试技术能够检测出50多种癌症的共同信号,从而提高了早期治疗的可能性。

33.摩根大通(JPMorgan Chase)

这座复苏中的城市已经成为帮助有色族裔创业者成功的跳板。

美国纽约州纽约市

图片来源:EMANUELE CREMASCHI—GETTY IMAGES

美国密歇根州底特律市的经济在2013年夏天完成“硬着陆”,该市人口比20世纪50年代的峰值减少了60%以上,汽车行业也在全球性的金融危机中苟延残喘。这一年,底特律市宣布破产,失业率达到25%。为了帮助底特律市复苏,摩根大通与当地政府和非营利组织合作开展了“投资底特律”(Invested in Detroit)项目。到目前为止,摩根大通已经通过就业培训、小企业贷款和房地产融资等形式向底特律经济注入超过2亿美元资金。作为一家银行,它最大的创新就是向那些没有抵押品或信用记录有问题的人提供了贷款。而信贷渠道不畅也是欠发展地区和低收入社区存在的主要问题之一。

十年过去,该项目的效果已经逐步显现出来。迄今为止,“投资底特律”项目已经帮助约7.2万底特律人找到了工作,并为1.3万家小企业提供了融资或技术援助。底特律的失业率目前已经降至6.4%。与此同时,摩根大通自身也受益于经济的复苏。自2017年以来,摩根大通在底特律地区的存款、商业贷款和市场占有率都呈现大幅上升。摩根大通还在全美乃至全球范围内开展了一些创新。例如它的“有色族裔创业者基金”(Entrepreneurs of Color Fund)最初于底特律启动,目前已经向全美创业者发放了2,100多笔贷款,总价值超过1.15亿美元。

34.Intuition Robotics

该公司开发的“老年伴侣机器人”可以帮助独居老人保持健康。

以色列拉马特甘

图片来源:COURTESY OF INTUITION ROBOTICS

对于老年人来说,孤独对健康和寿命的损害不亚于任何一种疾病。孤独问题每年给美国的医疗保险(Medicare)体系造成的成本估计已经达到70亿美元,而且它还与心血管疾病、中风、痴呆、焦虑、抑郁和过早死亡等问题高度相关。ElliQ是Intuition Robotics公司研发的一款“伴侣机器人”,它只有一盏台灯那么大,搭载了触摸屏和体贴的语音交互软件,既能够全天候为老年人提供陪伴,又可以鼓励他们养成健康的习惯——在这个老年人数量增长远远快于护理人员数量增长的年代,这是一项很有价值的服务。

纽约的老龄化办公室(Office for the Aging)从2022年开始在大约300名缺乏社交的老年人中试用ElliQ。代理总监格雷格·奥尔森表示,95%的用户报告说,由于ElliQ在水合作用、药物、营养、认知游戏和正念方面的信息和活动,孤独感减少,健康状况总体改善。

35.斯沃琪(Swatch)

瑞士比尔市

图片来源:PASCAL MORA—BLOOMBERG VIA GETTY IMAGES

目前,斯沃琪品牌的多款手表使用的是一种可持续的“生物陶瓷”材料,而不是传统的塑料。另外出于对人权的支持,斯沃琪坚决顶住了外界对其“LGBTQ+ Pride”主题手表的抵制。

36.Leidos

美国弗吉尼亚州雷斯顿市

图片来源:COURTESY OF LEIDOS

该公司是一家国防承包商,作为一家用人企业,它也在成瘾和心理健康问题的解决和去污名化等方面走在前列。它还经常就这些问题向政府机构提供咨询。

37.WSP

加拿大蒙特利尔

图片来源:COURTESY OF WSP

这家工程巨头的目标是使公司50%以上的收入来自所谓的“清洁收入”项目。它的亮点之一是建设了一个把加拿大的水力发电输送到纽约的庞大输电网络。

38.Winmark

美国明尼苏达州明尼阿波利斯

图片来源:COURTESY OF WINMARK CORPORATION

这是一家二手服装连锁品牌,旗下拥有Plato’s Closet和Once Upon a Child等子品牌。据估计,自2010年以来,该公司已经售出16亿余件二手服装,为解决“快时尚”垃圾危机做出了突出贡献。

39.埃及商业国际银行(CIB Egypt)

埃及吉萨

埃及商业国际银行最近成为埃及首家发行绿色债券的银行。随着埃及近年来面临的气候变化压力愈发严峻,该行决定融资1亿美元以促进当地可再生能源的使用。

40.Esusu

美国纽约州纽约市

图片来源:COURTESY OF ESUSU

这家新创企业可以帮助年轻人和那些信用不佳的人建立财务档案。它会向信用部门报告用户及时支付的租金,以逐渐提高他们的信用分数,让他们逐步恢复贷款资质。

41.paypal

美国加利福尼亚州圣何塞

图片来源:COURTESY OF PAYPAL

PayPal使用了人工智能技术来识别可能与犯罪有关的转账交易。该技术能够用于检测与恐怖主义、贩毒、走私等违法犯罪活动有关的交易,并可以迅速向执法部门报警。

42.芝麻街工作室(Sesame Workshop)

帮助流离失所的儿童继续受教育。

美国纽约州纽约市

图片来源:RYAN DONNELL/SESAME WORKSHOP

很少有哪笔投资能够像儿童早期教育那样带来持久和广泛的回报。一位诺贝尔经济学奖得主认为,儿童早期教育的年均社会投资回报率可以达到13%。但是每年仍然有数千万儿童因为冲突或其他危机而流离失所,并且失去了受教育的机会。

拥有55年历史的芝麻街工作室携手国际救援委员会(International Rescue Committee),发起了一个名叫“Ahlan Simsim”的项目——即阿拉伯语的“欢迎芝麻街”。该项目目前已经惠及了中东和北非的2,500万名儿童。Ahlan Simsim项目已经构成了远程学前教育的基础,它将面对面服务、教师的电话服务、通过WhatsApp发布的多媒体材料和监护人的投入有机结合,成功惠及伊拉克、约旦、黎巴嫩和叙利亚等冲突地区的200万名儿童。现在,这些儿童的监护人们已经知道去借手机给孩子上课,或者爬上屋顶找信号好的地方给孩子上课了。纽约大学(New York University)的全球儿童关系(Global TIES for Children)研究发现,该项目对参与者发展的影响是广泛而深刻的。

43.用风投促进性别平等

澳大利亚企业

研究显示,2022年,在澳大利亚只有10%的风险投资注入了由女性领导的企业。一些公司承诺将在这方面做得更好,并同意公开相关数据,目前已经有大约50家企业跟进该承诺。

44.Trimble

美国科罗拉多州威斯敏斯特市

图片来源:COURTESY OF TRIMBLE

Trimble公司的软件可以帮助建筑师和承包商预测设计中的建筑物的能耗。它的“隐含碳”计算器能够帮助他们选择碳足迹较低的材料。

45.谷歌Nest(Google Nest)

美国加利福尼亚州帕洛阿尔托

图片来源:COURTESY OF GOOGLE NEST

这家智能温控器制造商推出了能源转换功能,使用户可以对用电情况进行自主调节,在电价较低时段或者在电网更加依赖清洁能源的时候集中用电。

46.Habi

哥伦比亚波哥大

图片来源:COURTESY OF HABI

在拉丁美洲的房地产市场上,低收入的业主往往无法获得准确的房产估价。而Habimetro工具已经帮助哥伦比亚和墨西哥的55.7万户家庭填补了这一空白。

47.Biobot Analytics

美国马萨诸塞州剑桥

Biobot Analytics公司能够通过对废水的分析,对疾病的传播路径进行追踪,这项技术对于预测新冠病毒爆发至关重要。该公司目前也在追踪麻疹病毒和诺如病毒,它的监测对象包括50个州的400个社区。

48.Cotopaxi

美国犹他州盐湖城

图片来源:JAMES ROH/ COURTESY OF COTOPAXI

这家户外服装制造商热衷于对抗贫困。它将收入的1%到3%捐给了非营利组织,用于为贫困地区提供教育,或者为难民社区提供住所。

49.Kayrros

法国巴黎

图片来源:COURTESY OF KAYRROS

Kayrros公司致力于帮助政府对抗甲烷等强大温室气体的排放,方法是利用人工智能技术和卫星图像精确定位问题点,找出排放源。

50.威富公司(VF Corp.)

美国科罗拉多州丹佛

图片来源:COURTESY OF VF CORPORATION

威富公司的旗下拥有Timberland、范斯(Vans)和北面(The North Face)等知名服装品牌。它在泰国建立了一条可再生橡胶供应链,通过新的生产措施来遏制橡胶种植业对生态的破坏。(财富中文网)

主要作者

方绘香(Erika Fry)

撰稿人

高名历(Nicholas Gordon)

乐文澜(Michal Lev-Ram)

齐悦蔓(Claire Zillman)

译者:Biz、Feb、Min

大多数公司“最佳”榜单,包括《财富》杂志的排行榜,都专注于公司的财务能力,例如规模最大、盈利能力最强的公司、增长最快的公司、表现最佳的股票等。但财务收益绝对不是公司经营的唯一目的。《财富》杂志编制“改变世界的公司”榜单的初衷是,我们坚信公司可以利用资本主义富有创造性的工具,帮助解决社会问题——利用利润动机实现与盈利同等重要甚至更重要的目标。

今年,在我们的第九版“改变世界的公司”榜单中,我们的记者和编辑从近250家公司中评选出59家公司上榜。在发布这份榜单之前,我们经历了夏季创纪录的高温,以及从夏威夷毛伊岛到马其顿可怕的野火;因此,我们将减少温室气体排放作为关注的焦点。比如,我们评选出的第一大群体是正在美国加快推动电动汽车革命的四家公司,还有其他上榜公司正在合作建设节能高效的“智慧住宅”,并开发巧妙的方式避免食物、塑料和衣服被送入垃圾填埋场,这些公司都体现了今年榜单的重点。其他公司正在解决公共健康挑战,并积极应对全球难民危机。一些全球最大的公司,例如全球营收最高的沃尔玛(Walmart)(第3位)等,正在投入大量资源,在其员工队伍和社区中开展教育和新技能培训,而且可能正在培养下一代善于解决问题的商界领袖。

更多榜单和深度商业报道请关注“财富中文网”官方微博和微信,并下载安装《财富》官方App“财富Plus”,第一时间获得通知。

制榜方法

改变世界的公司榜单旨在表彰那些通过执行其核心业务战略,对社会产生积极影响的公司。在评估被提名的企业时,我们重点考虑以下几个因素:

1.可衡量的社会影响

我们评估公司对一个或多个特定社会问题所产生的影响,以及这种影响的范围、性质和持续时间。

2.经营业绩

我们评估这些具有社会影响力的工作给公司带来的好处。相较于公司名誉的提升,我们更看重这些举措对盈利能力和股东价值的贡献。

3.创新水平

我们评估公司举措的创新水平是否超过了业界的同行,以及其他公司是否效仿或者与之合作。

以下为上榜企业

1.美国的电气化

四家公司推动全世界最喜欢汽车的国家向电动汽车转型。

特斯拉(Tesla)/通用汽车(General Motors)/ChargePoint/SK On

美国是一个车轮上的国家。美国人均汽车和卡车保有量超过其他任何一个主要国家,总数达到约2.75亿辆,这些汽车约占美国温室气体排放量的23.5%,远高于大多数国家。随着气候危机变得日益紧迫,将数量庞大的汽车从内燃机转变为电动汽车,已经成为全球最重要的净零排放任务之一。

事情正在朝着正确的方向发展:2023年第二季度,电动汽车在美国汽车销量中的占比达到创纪录的7.2%。毫无疑问,如果没有特斯拉,这个比例可能就更低。特斯拉是第一家让美国人相信电动汽车能够做到既有吸引力又实用的公司;目前美国已经上路的特斯拉约有130万辆。

即使在经过近期的降价以后,大多数的特斯拉汽车依旧是奢侈品。要吸引美国大众购买电动汽车,下一个阶段可能就要看通用汽车。在首席执行官玛丽·巴拉的领导下,通用汽车承诺到2035年只销售电动汽车,这个承诺的力度远远超过其他任何全线汽车厂商。到今年年底,这家位于底特律的行业巨头将发布九款电动汽车(特斯拉目前销售四款车型)。通用汽车的产品将包括一款皮卡车和两款家庭版SUV,这是美国消费者最喜欢的车型。此外,通用汽车还有另外两款售价30,000美元左右的车型。关键在于通用汽车的Ultium平台,通过该平台,通用汽车可以把同样的电池和动力总成架构用于不同车型,从而能够扩大规模效益和降低成本。今年9月,通用汽车、福特(Ford)和Stellantis陷入了与全美汽车工人联合会(United Auto Workers)的劳资纠纷,而双方争议的主要焦点就是电动汽车,因为电动汽车的零部件更少,因此需要更少的装配工人。但如果通用汽车在增加电动汽车供应的同时,可以为其员工提供丰厚的薪酬,它就能够成功地扩大社会影响力。

里程焦虑,即对没有充电桩可用的担忧,一直是电动汽车普及面临的重大障碍。在缓解里程焦虑方面,做的最多的当属ChargePoint。该公司的充电网络现在已经有约240,000个充电桩。ChargePoint还与通用汽车、特斯拉和其他汽车厂商合作制定北美充电标准(North American Charging Standard),旨在为美国和加拿大开发标准电动汽车充电接口。

韩国公司SK On一直在帮助美国加快电池生产,为日益增多的电动汽车提供动力。该公司在美国佐治亚州新建了一座电池工厂;它与福特和现代汽车(Hyundai)合资的另外四座工厂正在建设当中。到2025年,这些工厂每年可以为约150万辆汽车生产电池,这将对改造汽车王国更加重要。

2.Mercado Libre

乌拉圭蒙得维的亚

在拉丁美洲,33%的成年人没有银行账户,电子商务和金融科技公司Mercado Libre为数以百万计的用户提供贷款和投资服务。Mercado Libre约45%的客户从该公司获得了第一笔贷款或第一张信用卡。

3.沃尔玛(Walmart)

美国阿肯色州本顿维尔

沃尔玛的Live Better U教育项目,旨在帮助员工获得更高的薪酬,该项目能够100%报销员工的学费和书本费。自2018年以来,已经有约19,000人通过该项目取得了学位和认证。

4.江森自控公司(Johnson Controls)

爱尔兰科克市

建筑技术公司江森自控是全球最大的热泵生产商和安装企业之一,热泵只需要消耗传统系统约三分之一的能源,就可以为建筑供暖或制冷。

5.Battelle

美国俄亥俄州哥伦布

应用科技非营利组织Battelle开发出的PFAS Annihilator,是最早能够从水和石油中清除PFAS的工具之一。PFAS即全氟烷基和多氟烷基化合物,这是一种无处不在的“永久性化学品”,与癌症风险升高有关。

6.百利高(Perrigo)/欧加隆(Organon)

爱尔兰都柏林/美国新泽西州泽西市

争取女性生育自由的重要里程碑。

普及避孕有助于降低孕妇死亡率、提高女性工资和教育水平,对整个社会和商业都有广泛的好处。尽管如此,以盈利为目的的公司却普遍忽视了女性的健康,尤其是在避孕方面。但今年这两家公司却逆势而行,它们采取了重要措施,帮助女性避免意外怀孕。

得益于爱尔兰百利高的努力,不久之后,美国女性就可以第一次通过柜台购买避孕药。2014年,现隶属于百利高的一家公司开始尝试获得美国的监管审批,希望能够无需处方出售Opill。今年7月,美国食品与药品管理局(Food and Drug Administration)终于批准了百利高的申请,有人认为这一决定“是人们获取避孕保健途径的一个重大转变”。

今年3月,作为减少全球意外怀孕倡议的一部分,欧加隆公司承诺出资3,000万美元。这家女性健康公司向服务低收入女性的非营利组织提供资助,并与其他组织合作在低收入国家发放植入式避孕器。该公司表示,到2022年年底,该公司已经帮助避免了5,700万次意外怀孕。

7.WASOKO

肯尼亚内罗毕

支持非洲的小型零售商。

Wasoko支持小型零售商通过短信或其手机应用程序订购生活必需品,并且免费配送,可以当日送达,为这些夫妻店提供了便利,它已经成为非洲增长最快的公司之一。该公司的业务覆盖了肯尼亚、坦桑尼亚、卢旺达、乌干达、赞比亚和刚果民主共和国等国家,为销售大米、糖、肥皂等商品的卖家促成了500万笔订单,以帮助他们维持库存和为本地社区提供生活必需品。这对供应链不稳定和几乎没有大型连锁零售商的偏远地区,具有重要的意义。Wasoko的平台还向零售商发放了4,300万美元资助,用于开展能够帮助他们增加收入的项目。该公司在2022年融资1.25亿美元,估值为6.25亿美元。

8.文远知行

中国广州

利用无人驾驶汽车的安全性和气候效益。

交通事故是全球主要死因之一,许多自动驾驶技术的支持者认为,该技术可以消除比如疲劳驾驶和酒后驾车等因素,从而减少交通事故发生,能够为改善交通安全扫清道路。文远知行在中国、新加坡和阿联酋经营无人驾驶汽车、公交车和其他车辆,最近估值达到51亿美元。文远知行表示,其经营无人驾驶出租车业务已经有三年时间,但没有记录到任何一次“主动性”事故,即公司经营的车辆没有发生任何事故。该公司还以全新的方式服务弱势群体。文远知行的首席执行官韩旭对《财富》杂志表示:“我们希望赋能老弱病残等弱势群体,为他们提供一种独立前往目的地的方式。”文远知行的车队共有600辆汽车,包括出租车和公共汽车,全部为电动汽车,有助于减少碳排放。文远知行在城市保洁方面还扮演着重要角色:在拥有1,400万人口的广州市,每天都可以看到其无人驾驶街道清扫车辆。

9.吉利德(Gilead)

美国加利福尼亚州福斯特城

吉利德公司是最成功的艾滋病药物开发者之一。现在,吉利德将投资指南针倡议(Compass Initiative),在美国南部进一步普及艾滋病教育和治疗药物。

10.雅培(Abbott)

美国伊利诺伊州雅培科技园

健康行业巨头雅培的Freedom 2 Save项目,将员工的学生贷款还款与401(k)供款相匹配,帮助他们解决学生贷款问题。其他公司计划效仿雅培的做法。

11.印孚瑟斯(Infosys)

印度班加罗尔

大型咨询公司印孚瑟斯在公司外部大力推广数字化培训。在印度,已经有590万名学生正在使用其Springboard系统,该系统提供大师课、编程挑战和生活技能课程等内容。

12.巴塔哥尼亚(Patagonia)

美国加利福尼亚州文图拉

为了改善地球环境,这家可持续性先驱几乎贡献了所有的利润,而且是作为一项永续性举措。

自从这家户外服装品牌巴塔哥尼亚于1985年开始向环保动议捐赠其营收,已经向可持续事业捐赠了1.61亿美元。如今,这家公司每年都会捐赠1%的净营收,对象几乎都是普通非营利性环保机构。

上述数字足以让背包客和金融白领等人士自豪地穿着其价值200美元的外套。然而作为一家有着50年历史的公司,巴塔哥尼亚2022年的利润约为1亿美元,它在2022年9月送出了一个更大和更激进的礼物。作为一项企业慈善事业的壮举,巴塔哥尼亚的创始人伊冯·乔伊纳德在2022年向气候非营利性机构Holdfast Collective捐赠了98%的股份,以确保公司未来几乎所有的利润都将用于资助某种形式的环保事业。乔伊纳德在捐赠其公司时对《纽约时报》(New York Times)说:“希望此举能够催生一种新型资本主义,而不是像以往那样造就一批富人和穷人。”

13.万事达卡(Mastercard)

美国纽约州伯奇斯

在大量乌克兰人因为俄乌冲突而出逃到波兰之后,万事达卡公司对相关数据进行了分析,寻找可以提供最大帮助的城镇。其推出的“何处安家”(Where to Settle)应用程序帮助24万人确定了自己的落脚点。

14.西班牙国家银行(Santander)

西班牙马德里

该跨国银行推出的“桑坦德大学”(Santander Universities)计划在25个国家协助设立了奖学金和创业计划。自1996年启动以来,该计划已经帮助了100多万受益人。

15.苹果公司(Apple)

美国加利福尼亚州库比蒂诺

自2015年以来,这家iPhone制造商已经将二氧化碳排放总量减少了超过45%。近期,该公司又推出了碳中和版Apple Watch,并计划到2030年让所有的苹果产品实现碳中和。

16.腾讯

中国深圳

在中国,腾讯开发的微信已经成为手机的必备应用程序。该公司发起的“99公益日”把这种影响力转化为了一种慈善力量:自八年前发起以来,该活动已经为慈善机构筹集了近18亿美元善款。

17.回收强心剂

三家公司正在努力避免让塑料进入填埋场。

Digimarc/陶氏公司(Dow)/伊士曼(Eastman)

在每年生产的近4亿吨塑料中,仅有9%被再循环利用。其余的塑料则堆积在填埋场、海洋,而且更多地出现在了我们的身体里。科学家和积极人士正在竞相打造“循环塑料经济”,其中大多数塑料都会重复使用,甚至永续性地使用,而且这些公司正处于这一战役的紧要关头。专注于货币、驾照和其他产品“水印”打假的Digimarc,最近推出了Digimarc Recycle。该项目将数字水印与软件相结合,让分拣机器能够迅速地识别任意一种物品的塑料类型,从而避免每年因为塑料类型不符合要求而导致大量塑料被回收公司拒绝接收的情形。如果塑料太脏也无法回收,这一现象也引发陶氏公司这家首要塑料生产商,开发了清洗剂Evowash。陶氏公司估计,2023年3月实现商业化的Evowash仅在今年就可以帮助回收公司把15万吨的废弃物移出填埋场。另一位塑料生产商伊士曼打算对这类如今几乎无法回收的材料进行再造,包括聚合物织物、地毯纤维和有色塑料。伊士曼的流程将把这些材料分解为化合物分子,然后用其制作经久耐用、能够重新使用的产品。公司自2020年以来已经回收了约5,000万磅(约22,679,618.5千克)的塑料,而且计划在2030年前将其规模扩张至每年5亿磅(226,796,185千克)。

18.辉凌制药(Ferring)

为应对普遍存在的孕妇健康威胁提供耐用工具。

瑞士圣普雷克斯

多年来,孕妇产后出血是一种危险的分娩综合症,每年有7万名孕妇因此而丧生,而应对的首要保障一直都是一种充足的低成本药物——缩宫素。问题在于,如果不冷藏,该药物就难以发挥效用,但这一点在全球很多缺乏冷藏运输和存储,或者没有可靠电力供应的地域都难以实现。2010年,瑞士制药公司辉凌开始研制一种更具韧性的替代药物:具有热稳定性的卡贝缩宫素。由Merck for Mothers资助、世界卫生组织(World Health Organization)开展的大量临床试验表明,卡贝缩宫素在预防自然生产的孕妇产后出血方面相对有效。该药物目前已经被列入基本药物清单(Essential Medicines List),而且辉凌自2021年以来已经向15个中低收入国家交付了超过80万剂的药物,其中很多地区都在经历人道主义危机,孕妇死亡率居高不下。辉凌一直致力于以一种可持续的低廉价格提供该药,同时还提供相关培训,以确保该药可以得到正确、安全的使用。

19.Octopus Energy Group

利用绿色能源和更便宜的能源连接更多的客户

英国伦敦

Octopus Energy Group致力于帮助客户节省资金,同时削减其碳印记。其专属的能源技术平台Kraken,能够让用户更加便捷地定制其能源资源和定价结构。Octopus安装了太阳能板和热泵,而且商业客户可以选择通过连接Octopus,利用100%的可再生资源获取其电力。公司还提供各种智能电网项目,能够让客户在低谷电价期间购电,这对于任何可以在整夜充电的电动汽车用户来说是一个划算的买卖。Kraken如今在16个国家拥有3,000万客户账户,其中英国有约1,300万。这家公司如今是英国第二大供电商,其客户占到了人口的50%。

20.Syndio

美国华盛顿州西雅图

沃尔玛、赛富时(Salesforce)等诸多公司都在利用Syndio研发的技术来发现不同种族、性别或民族背景员工之间的薪酬差距。该公司表示,它已经帮助由于上述原因而未能获得应得待遇的员工争取到了1.67亿美元报酬。

21.Vivo [巴西电信公司(Telefônica Brasil)]

巴西圣保罗

作为巴西最大的电信运营商,该公司打造的消费设备(包括手机、平板电脑等)回收网络已经实现巴西全覆盖。2022年,其回收网络共回收了11.3吨电子垃圾。

22.Bobbie

美国加利福尼亚州旧金山

2022年,因为工厂的产能问题,婴儿配方奶粉严重短缺,在此背景下,这家有机配方奶粉新创企业一直是父母们的可靠选择。该公司近期对Nature's One的收购将大幅扩大其市场份额。

23.百胜中国

中国上海

这家大型餐饮管理公司[在中国经营有肯德基(KFC)和必胜客(Pizza Hut)等品牌]正在通过“扶业计划”将本地农产品搬入旗下品牌餐桌,助力解决农村贫困问题。

24.微软(Microsoft)

美国华盛顿州雷德蒙德

今年5月,微软协助开发了一款聊天机器人——Jugalbandi,借助人工智能技术,该机器人能够使用印度的各种方言向当地人提供公共服务信息。这对印度数百万既不会说印地语也不会说英语的民众而言无疑是一个好消息。

25.Chobani

美国纽约州新柏林

作为一家酸奶生产商,该公司协助成立了“难民帐篷合作伙伴”(Tent Partnership for Refugees)组织,动员企业为难民提供工作机会。今年6月,参与该组织的41家合作伙伴企业承诺在全欧洲雇用和培训超过25万人。

26.Too Good to Go

丹麦哥本哈根

废弃食品不仅会造成浪费,还会加剧全球变暖。Too Good to Go致力于帮助餐馆和商店出售或捐赠多余食品,而不是将其随意丢弃。其应用程序已经使2.43亿份食物免于被送入垃圾填埋场的命运。

27.Recykal

印度海得拉巴

Recykal在印度运营有一家电商平台,致力于在回收企业和垃圾处理企业之间牵线搭桥,增加垃圾再利用的数量。截至2023年,通过该平台实现再利用的垃圾已经达到约70万吨。

28.思科(Cisco)

美国加利福尼亚州圣何塞

为实现缩小数字鸿沟的愿景,思科推出了“国家数字加速”(Country Digital Acceleration)计划,目前已经资助了1,500多个项目,其中包括美国农村地区的宽带服务项目和在德国为难民提供服务的移动医务室。

29.绿色家庭建设者

合作建设智慧节能家庭和节能城镇

施耐德电气(Schneider Electric)/KB Home

受炎热、风灾、干旱等自然灾害影响,世界各地的老旧电网正在经受着前所未有的考验。另外,据统计,家用能源所排放的温室气体大约占到了美国温室气体排放总量的20%,而建设节能住宅则为节能减排提供了一个可行的解决方案。目前,施耐德电气的产品已经进入了美国40%的家庭。施耐德电气也是智慧节能家庭和节能电网相关技术与服务的领军者。2023年年初,该公司推出了一款产品,让消费者可以在传统能源和清洁能源之间进行切换,而且消费者还能够在白天储存太阳能电池板所发的电力,用于在高峰用电时段给家庭供电。这不仅为居民节省了用电成本,还有助于缓解高峰时段的电网压力。

施耐德电气还与美国建筑业巨头KB Home展开了合作。KB Home近年来已经成为美国节能住宅领域的领头羊。2022年,KB Home在美国加利福尼亚州的梅尼菲市推出了首个“微电网社区”,它由两个智慧电网小区构成。社区的每家每户都安装了太阳能电池板、储能系统和施耐德电气提供的节能技术,从而使每个家庭平均都可以实现“零能耗”——也就是随着时间的推移,它们产生的能源将与消耗的能源基本持平。

30.改变世界的投资者

引导资本培育强大创意

一些投资者正在积极寻找那些能够解决社会或环境问题的新创企业。2022年,用于所谓“影响力投资”的总资本首次超过了1万亿美元。事实证明,有些投资者特别善于将资本引向那些拥有改变世界的创意的公司。例如注册在英国和澳大利亚的LeapFrog Investments公司特别青睐那些致力于向亚非国家的低收入者提供金融、医疗保健服务和清洁能源的公司。它投资的公司超过了30家,比如它投资的Sun King公司生产的屋顶太阳能电池板已经覆盖1亿余人。它投资的另一家公司HealthifyMe是一款为用户提供个性化健康建议的应用程序,目前已经覆盖印度和东南亚的300多个城市。TPG Rise是一家颇具影响力的私募股权公司,目前管理着170亿美元的资金,其中包括73亿美元的Rise Climate基金。Rise Climate基金注资的公司有:Nextracker(它的太阳能电池板可以像向日葵一样跟踪太阳的位置,从而最大程度提高发电量)、Monolith(这是氢能赛道上的一家重要的公司)等,它还与印度的汽车巨头塔塔汽车(Tata Motors)开展了电动汽车和动力电池研发合作。Flagship Pioneering公司则主要聚焦生物技术领域,它注资的公司超过了100家,其中最出名的就是疫苗生产商Moderna,此外还有两家在2023年尤为受到关注:其一是Seres Therapeutics公司,它的VOWST疗法被美国食品与药品管理局批准用于治疗复发性艰难梭菌感染;另一家Indigo Ag公司致力于农民通过采用可持续农业技术来赚取和出售碳信用额,从而获得额外的收入。

31.沃尔沃(Volvo)

瑞典哥德堡

作为一家卡车、公共汽车和建筑设备制造商,沃尔沃正在通过“绿色钢铁”战略减少它的碳足迹——所谓“绿色钢铁”,就是使用由氢能而不是化石能源锻造的钢铁进行生产。

32.Grail

美国加利福尼亚州门洛帕克

早期发现与诊断可使癌症死亡率降低26%。而Grail公司的Galleri血液测试技术能够检测出50多种癌症的共同信号,从而提高了早期治疗的可能性。

33.摩根大通(JPMorgan Chase)

这座复苏中的城市已经成为帮助有色族裔创业者成功的跳板。

美国纽约州纽约市

美国密歇根州底特律市的经济在2013年夏天完成“硬着陆”,该市人口比20世纪50年代的峰值减少了60%以上,汽车行业也在全球性的金融危机中苟延残喘。这一年,底特律市宣布破产,失业率达到25%。为了帮助底特律市复苏,摩根大通与当地政府和非营利组织合作开展了“投资底特律”(Invested in Detroit)项目。到目前为止,摩根大通已经通过就业培训、小企业贷款和房地产融资等形式向底特律经济注入超过2亿美元资金。作为一家银行,它最大的创新就是向那些没有抵押品或信用记录有问题的人提供了贷款。而信贷渠道不畅也是欠发展地区和低收入社区存在的主要问题之一。

十年过去,该项目的效果已经逐步显现出来。迄今为止,“投资底特律”项目已经帮助约7.2万底特律人找到了工作,并为1.3万家小企业提供了融资或技术援助。底特律的失业率目前已经降至6.4%。与此同时,摩根大通自身也受益于经济的复苏。自2017年以来,摩根大通在底特律地区的存款、商业贷款和市场占有率都呈现大幅上升。摩根大通还在全美乃至全球范围内开展了一些创新。例如它的“有色族裔创业者基金”(Entrepreneurs of Color Fund)最初于底特律启动,目前已经向全美创业者发放了2,100多笔贷款,总价值超过1.15亿美元。

34.Intuition Robotics

该公司开发的“老年伴侣机器人”可以帮助独居老人保持健康。

以色列拉马特甘

对于老年人来说,孤独对健康和寿命的损害不亚于任何一种疾病。孤独问题每年给美国的医疗保险(Medicare)体系造成的成本估计已经达到70亿美元,而且它还与心血管疾病、中风、痴呆、焦虑、抑郁和过早死亡等问题高度相关。ElliQ是Intuition Robotics公司研发的一款“伴侣机器人”,它只有一盏台灯那么大,搭载了触摸屏和体贴的语音交互软件,既能够全天候为老年人提供陪伴,又可以鼓励他们养成健康的习惯——在这个老年人数量增长远远快于护理人员数量增长的年代,这是一项很有价值的服务。

纽约的老龄化办公室(Office for the Aging)从2022年开始在大约300名缺乏社交的老年人中试用ElliQ。代理总监格雷格·奥尔森表示,95%的用户报告说,由于ElliQ在水合作用、药物、营养、认知游戏和正念方面的信息和活动,孤独感减少,健康状况总体改善。

35.斯沃琪(Swatch)

瑞士比尔市

目前,斯沃琪品牌的多款手表使用的是一种可持续的“生物陶瓷”材料,而不是传统的塑料。另外出于对人权的支持,斯沃琪坚决顶住了外界对其“LGBTQ+ Pride”主题手表的抵制。

36.Leidos

美国弗吉尼亚州雷斯顿市

该公司是一家国防承包商,作为一家用人企业,它也在成瘾和心理健康问题的解决和去污名化等方面走在前列。它还经常就这些问题向政府机构提供咨询。

37.WSP

加拿大蒙特利尔

这家工程巨头的目标是使公司50%以上的收入来自所谓的“清洁收入”项目。它的亮点之一是建设了一个把加拿大的水力发电输送到纽约的庞大输电网络。

38.Winmark

美国明尼苏达州明尼阿波利斯

这是一家二手服装连锁品牌,旗下拥有Plato’s Closet和Once Upon a Child等子品牌。据估计,自2010年以来,该公司已经售出16亿余件二手服装,为解决“快时尚”垃圾危机做出了突出贡献。

39.埃及商业国际银行(CIB Egypt)

埃及吉萨

埃及商业国际银行最近成为埃及首家发行绿色债券的银行。随着埃及近年来面临的气候变化压力愈发严峻,该行决定融资1亿美元以促进当地可再生能源的使用。

40.Esusu

美国纽约州纽约市

这家新创企业可以帮助年轻人和那些信用不佳的人建立财务档案。它会向信用部门报告用户及时支付的租金,以逐渐提高他们的信用分数,让他们逐步恢复贷款资质。

41.Paypal

美国加利福尼亚州圣何塞

PayPal使用了人工智能技术来识别可能与犯罪有关的转账交易。该技术能够用于检测与恐怖主义、贩毒、走私等违法犯罪活动有关的交易,并可以迅速向执法部门报警。

42.芝麻街工作室(Sesame Workshop)

帮助流离失所的儿童继续受教育。

美国纽约州纽约市

很少有哪笔投资能够像儿童早期教育那样带来持久和广泛的回报。一位诺贝尔经济学奖得主认为,儿童早期教育的年均社会投资回报率可以达到13%。但是每年仍然有数千万儿童因为冲突或其他危机而流离失所,并且失去了受教育的机会。

拥有55年历史的芝麻街工作室携手国际救援委员会(International Rescue Committee),发起了一个名叫“Ahlan Simsim”的项目——即阿拉伯语的“欢迎芝麻街”。该项目目前已经惠及了中东和北非的2,500万名儿童。Ahlan Simsim项目已经构成了远程学前教育的基础,它将面对面服务、教师的电话服务、通过WhatsApp发布的多媒体材料和监护人的投入有机结合,成功惠及伊拉克、约旦、黎巴嫩和叙利亚等冲突地区的200万名儿童。现在,这些儿童的监护人们已经知道去借手机给孩子上课,或者爬上屋顶找信号好的地方给孩子上课了。纽约大学(New York University)的全球儿童关系(Global TIES for Children)研究发现,该项目对参与者发展的影响是广泛而深刻的。

43.用风投促进性别平等

澳大利亚企业

研究显示,2022年,在澳大利亚只有10%的风险投资注入了由女性领导的企业。一些公司承诺将在这方面做得更好,并同意公开相关数据,目前已经有大约50家企业跟进该承诺。

44.Trimble

美国科罗拉多州威斯敏斯特市

Trimble公司的软件可以帮助建筑师和承包商预测设计中的建筑物的能耗。它的“隐含碳”计算器能够帮助他们选择碳足迹较低的材料。

45.谷歌Nest(Google Nest)

美国加利福尼亚州帕洛阿尔托

这家智能温控器制造商推出了能源转换功能,使用户可以对用电情况进行自主调节,在电价较低时段或者在电网更加依赖清洁能源的时候集中用电。

46.Habi

哥伦比亚波哥大

在拉丁美洲的房地产市场上,低收入的业主往往无法获得准确的房产估价。而Habimetro工具已经帮助哥伦比亚和墨西哥的55.7万户家庭填补了这一空白。

47.Biobot Analytics

美国马萨诸塞州剑桥

Biobot Analytics公司能够通过对废水的分析,对疾病的传播路径进行追踪,这项技术对于预测新冠病毒爆发至关重要。该公司目前也在追踪麻疹病毒和诺如病毒,它的监测对象包括50个州的400个社区。

48.Cotopaxi

美国犹他州盐湖城

这家户外服装制造商热衷于对抗贫困。它将收入的1%到3%捐给了非营利组织,用于为贫困地区提供教育,或者为难民社区提供住所。

49.Kayrros

法国巴黎

Kayrros公司致力于帮助政府对抗甲烷等强大温室气体的排放,方法是利用人工智能技术和卫星图像精确定位问题点,找出排放源。

50.威富公司(VF Corp.)

美国科罗拉多州丹佛

威富公司的旗下拥有Timberland、范斯(Vans)和北面(The North Face)等知名服装品牌。它在泰国建立了一条可再生橡胶供应链,通过新的生产措施来遏制橡胶种植业对生态的破坏。(财富中文网)

主要作者

方绘香(Erika Fry)

撰稿人

高名历(Nicholas Gordon)

乐文澜(Michal Lev-Ram)

齐悦蔓(Claire Zillman)

译者:Biz、Feb、Min

Most business “best of” lists, including ours, focus on financial superlatives—the biggest and most profitable corporations, the fastest-growing companies, the top-performing stocks. But financial gain isn’t the only purpose of a business. The Fortune Change the World list is rooted in the belief that companies can mobilize the creative tools of capitalism to help solve social problems—using the profit motive to achieve goals that are just as important as turning a profit, and sometimes more so.

The 2023 list, our ninth, showcases 59 companies selected by our reporters and editors from a short list of nearly 250. We’re publishing it after a summer of record heat and terrifying wildfires from Maui to Macedonia; in part for that reason, we’ve put the quest to curb greenhouse-gas emissions in the spotlight. That’s reflected in our No. 1 selection—four companies that are speeding up the EV revolution in the U.S.—but also by businesses that are teaming up to build energy-efficient “smart homes” and offering ingenious ways to keep food, plastic, and clothing out of landfills. Other businesses, meanwhile, are tackling public-health challenges and finding ways to grapple with the world’s refugee crises. And some of the world’s biggest companies, including Walmart, the world’s largest by revenue (No. 3), are pouring resources into educating and upskilling people in their workforces and their wider communities— and perhaps training the next generation of problem-solving business leaders.

How We Choose the Companies

The Change the World list recognizes companies that have had a positive social impact through activities that are part of their core business strategy. As we assess nominees, among the factors that matter most are:

1.Measurable Social Impact

We consider the reach, nature, and durability of the company’s impact on one or more specific societal problems.

2.Business Results

We consider the benefit the socially impactful work brings to the company. Profitability and contribution to shareholder value outweigh benefits to the company’s reputation.

3.Degree of Innovation

We consider how innovative the company’s effort is relative to that of others in its industry and whether other companies have followed its example or partnered with it.

1.AMERICA’S ELECTRIFIERS

Four companies leading the push to convert the world’s most car-happy nation to electric vehicles.

TESLA / GENERAL MOTORS / CHARGEPOINT / SK ON

The United States is a nation of drivers. Americans own more cars and trucks per capita than citizens of any other major nation—some 275 million in all—and those vehicles account for 23.5% of the country’s greenhouse gas emissions, a far higher share than in most countries. As the climate crisis grows more urgent, converting that massive fleet from internal combustion to electricity has become one of the world’s most important net-zero missions.

Things are trending in the right direction: EVs accounted for a record 7.2% of U.S. auto sales in the second quarter of 2023. That share would undeniably be lower if it weren’t for Tesla, the first company to convince Americans that electric cars could be both attractive and practical; there are some 1.3 million Teslas on the road in the States today.

Still, even after recent price reductions, most Teslas are luxury goods. The next phase of bringing EVs to the U.S. masses may belong to General Motors. Under CEO Mary Barra, GM has pledged to sell only EVs by 2035—a bigger commitment than any other full-line automaker. By the end of this year, the Detroit giant will have nine EV models available (Tesla currently sells four). GM’s lineup will include a pickup and two family-size SUVs—the categories U.S. consumers gravitate to most—along with two models priced in the $30,000 range. The key to that breadth is GM’s Ultium platform, which enables the company to use the same battery and powertrain architecture across multiple models, bringing scale up and costs down. In September, GM, Ford, and Stellantis were locked in a labor dispute with the United Auto Workers in which EVs were a major sticking point, because EVs have fewer parts and thus require fewer workers to assemble. But if GM can simultaneously broaden access to electric cars and provide its workforce with good-paying jobs building them, it will have pulled off a social-impact coup.

Range anxiety, the fear of not having access to a charger, has been a major obstacle to EV adoption. No company has done more to quell that fear than ChargePoint, whose network now includes some 240,000 charging ports. ChargePoint has also teamed up with GM, Tesla, and other car manufacturers to build the North American Charging Standard, which aims to develop one standard EV connector for use across the U.S. and Canada.

To power a growing EV fleet, South Korea’s SK On has helped jump-start battery manufacturing in the U.S. The company has opened a factory in Georgia; in joint ventures with Ford and Hyundai, it has another four under construction. By 2025, those facilities collectively will be producing batteries for about 1.5 million EVs a year—more vital pieces in the remaking of Auto Nation.

2.Mercado Libre

MONTEVIDEO, URUGUAY

In Latin America, where 33% of adults lack bank access, this e-commerce and fintech firm offers loans and investing services to millions. About 45% of its customers got their first loan or credit card from Mercado Libre.

3.Walmart

BENTONVILLE, ARK.

Walmart’s Live Better U aims to put workers on a path to better pay—by covering 100% of their tuition and book costs. Since 2018, about 19,000 people have earned degrees and certifications through LBU.

4.Johnson Controls

CORK, IRELAND

The building technology company is one of the world’s biggest producers and installers of heat pumps, which can heat or cool a building using only about one-third the energy of a conventional system.

5.Battelle

COLUMBUS, OHIO

This applied-sciences nonprofit has developed the PFAS Annihilator: It’s one of the first tools for eliminating PFAS—pervasive “forever chemicals” linked to various increased cancer risks—from water and soil.

6.Perrigo / Organon

DUBLIN / JERSEY CITY

Major milestones in the fight for women’s reproductive freedom.

Access to contraception helps lower maternal mortality rates, increases women’s wages and education levels, and broadly benefits society and business at large. Despite these tremendous benefits, for-profit companies have largely abandoned women’s health in general and contraception in particular. But two companies have bucked the trend this year, taking significant steps to help women prevent unwanted pregnancies.

In the U.S., women will soon be able to buy birth control pills over the counter for the first time, thanks to Ireland’s Perrigo. In 2014 a company now owned by Perrigo started working to seek U.S. regulatory approval to sell its Opill without a prescription. In July, the Food and Drug Administration finally approved Perrigo’s application, a decision one advocate called “a transformation in access to contraceptive care.”

Organon in March pledged $30 million as part of an initiative to reduce unintended pregnancies globally. The women’s health company is issuing grants to nonprofits working with lower-income women and teaming up with others to distribute its contraceptive implants in low-income countries. It says its work helped prevent 57 million unintended pregnancies through the end of 2022.

7.WASOKO

NAIROBI

Shoring up mom-and-pop retailers across Africa.

Wasoko has become one of the fastest-growing companies in Africa by making it convenient for mom-and-pop retailers to order essential goods at any time via SMS or its mobile app for free same-day delivery to their stores. The company has facilitated 5 million orders to sellers of goods like rice, sugar, and soap to maintain their stock and provide essential products to local communities in such countries as Kenya, Tanzania, Rwanda, Uganda, Zambia, and the Democratic Republic of the Congo. It’s a huge difference maker in rural areas where supply chains are shaky and big chain retailers are rarely found. Wasoko’s platform has also disbursed $43 million in financing to retailers for projects designed to help them grow their revenue. The company raised $125 million in a financing round last year that valued it at $625 million.

8.WeRide

GUANGZHOU, CHINA

Harnessing the safety and climate benefits of driverless cars.

Traffic accidents are a leading cause of death globally, and many advocates say autonomous driving tech could pave the way to safer roads—reducing accidents by eliminating factors like driver fatigue and drunk driving. WeRide, recently valued at $5.1 billion, operates driverless cars, buses, and other vehicles in China, Singapore, and the UAE. Three years into its robo-taxi operations, WeRide says it has recorded no “proactive” accidents—that is, none caused by its cars. It also serves underrepresented consumers in new ways. “We want to empower the vulnerable communities, including the elderly and the disabled, by offering a means to get to their destinations independently,” CEO Tony Han told Fortune. WeRide’s entire fleet of 600 vehicles, from taxis to buses, is electric—helping to reduce carbon emissions. WeRide has also played a role in urban sanitation: Its driverless street sweepers run every day in Guangzhou, a city of 14 million people.

9.Gilead

FOSTER CITY, CALIF.

Gilead is one of the most successful developers of HIV drugs. It’s now channeling its earnings into the Compass Initiative, which aims to expand access to HIV education and treatment in the American South.

10.Abbott

ABBOTT PARK, ILL.

The health giant’s Freedom 2 Save program matches employees’ student loan payments with 401(k) contributions, helping them navigate their student debt. Other companies plan to follow its lead.

11.Infosys

BENGALURU, INDIA

The huge consultancy has taken digital training far beyond its walls. Its Springboard system has reached 5.9 million students in India alone, offering master classes, programming challenges, and life-skills courses.

12.Patagonia

VENTURA, CALIF.

A sustainability pioneer devotes nearly all of its profits to a healthier planet—in perpetuity

Since outdoor apparel brand Patagonia started donating revenues to environmental initiatives in 1985, it has contributed more than $161 million to sustain - able causes. Today the company donates 1% yearly of net revenues to mostly grass-roots environmental nonprofits.

Those are the kinds of numbers that allow backpackers and finance bros alike to wear their $200 vests with pride. But the 50-year-old company, which generated an estimated $100 million profit last year, made a far bigger and more radical gift in September 2022. In the apex of corporate good, Patagonia’s founder, Yvon Chouinard, donated a 98% stake in the company to a climate nonprofit called the Holdfast Collective in 2022, ensuring that almost all the company’s future profits will fund some form of environmental salvation. “Hopefully this will influence a new form of capitalism that doesn’t end up with a few rich people and a bunch of poor people,” Chouinard told the New York Times as he gave his company away.

13.Mastercard

PURCHASE, N.Y.

After Russia’s invasion spurred an exodus of Ukrainians to Poland, Mastercard analyzed data to figure out which towns could best help. Its Where to Settle app helped 240,000 people decide where to go.

14.Santander

MADRID

The global bank’s Santander Universities program supports scholarships and entrepreneurship programs in 25 countries. Since its 1996 launch, the program has reached more than 1 million beneficiaries.

15.Apple

CUPERTINO, CALIF.

Since 2015, the iPhone maker has cut its overall CO2 emissions by more than 45%. The company just unveiled a carbonneutral Apple Watch, and it plans for every Apple product to be carbonneutral by 2030.

16.Tencent

SHENZHEN, CHINA

Tencent’s WeChat is omnipresent on phones in China. Its 99 Giving Day turns that reach into philanthropic impact: Since its inception eight years ago, the event has channeled almost $1.8 billion to charities.

17.RECYCLING REVITALIZERS

Three companies fighting to keep plastic out of landfills.

DIGIMARC / DOW / EASTMAN

Of the almost 400 million tons of plastic produced each year, only about 9% gets recycled. The remainder accumulates in our landfills, our oceans—and, increasingly, our bodies. Scientists and activists are racing to build a “circular plastics economy” where most plastic gets reused repeatedly or even perpetually, and these companies are in the thick of the effort. Digimarc, which specializes in anti-counterfeiting “watermarks” for currencies, driver’s licenses, and other products, recently launched Digimarc Recycle. That program pairs digital watermarking with software that enables sorting machines to quickly identify what type of plastic any given item is made of—avoiding the mismatches that lead recyclers to reject tons of plastic every year. Plastic can’t be recycled when it’s too dirty, which inspired Dow, a major plastic producer, to develop the cleaning formula Evowash: Dow estimates Evowash, which became commercially available in March 2023, will help recyclers divert 150,000 tons of waste out of landfills this year alone. Another plastic maker, Eastman, aims to regenerate materials that today are mostly unrecyclable, including polyester fabric, carpet fibers, and colored plastics. Eastman’s process breaks those materials down to their molecular components, from which it can make highly durable, reusable products. It has recycled about 50 million pounds of plastic since 2020 and plans to scale up to 500 million pounds a year by 2030.

18.FERRING

Distributing a durable tool for a pervasive maternal health threat.

SAINT-PREX, SWITZERLAND

For many years, the first-line defense against postpartum hemorrhage (PPH), a dangerous complication of childbirth that kills 70,000 women per year, has been an abundant, low-cost drug called oxytocin. Trouble is, the drug doesn’t work well if it hasn’t been kept cold—which can be hard to do in the many parts of the world that lack cold transport and storage or a reliable power supply. In 2010, Swiss pharmaceutical firm Ferring began work on a more resilient alternative: heat-stable carbetocin. A massive clinical trial, funded by Merck for Mothers and conducted by the World Health Organization, showed that carbetocin was comparably effective in preventing PPH after vaginal births. The drug is now on the Essential Medicines List, and Ferring since 2021 has de - livered more than 800,000 doses to 15 low- and middle-income countries—many in the midst of humanitarian crises—where the burden of maternal mortality is high. Ferring has committed to providing the drug at a sustainable and affordable price, along - side training to ensure it’s used correctly and safely. —Erika Fry

19.Octopus Energy Group

Connecting more customers with green power and cheaper energy.

LONDON

Octopus Energy Group helps customers keep a tight grip on their purse strings while cutting down their carbon footprint. Its proprietary energy-tech platform, Kraken, makes it easier for users to customize their energy sources and pricing structures. Octopus installs solar panels and heat pumps, and business customers can opt to get their power from 100% renewable sources by connecting with them through Octopus. The company also offers various smart-grid programs that allow customers to buy electricity at reduced rates for use during off-peak hours—a good deal for anyone charging an electric vehicle overnight. Kraken now has 30 million customer accounts in 16 countries, including about 13 million in the U.K., where it’s now the country’s second largest energy provider, with a customer base of about 50% of the population. —Aslesha Mehta

20.Syndio

SEATTLE

Companies including Walmart and Salesforce use Syndio’s tech to spot pay gaps based on race, gender, or ethnicity. The company says it’s helped steer $167 million to workers who were under - paid due to such gaps.

21.Vivo (Telefônica Brasil)

SÃO PAULO

Brazil’s largest telecom provider built a nation - wide recycling network for cell phones, tablets, and other consumer gear; it reclaimed 11.3 tons of e-waste in 2022.

22.Bobbie

SAN FRANCISCO

When factory problems led to a massive infant formula shortage in 2022, this organicformula startup stayed reliable for parents. Its recent acquisition of Nature’s One will vastly expand its market share.

23.Yum China

SHANGHAI

The huge restaurant manager (it operates brands like KFC and Pizza Hut in China) is taking on rural poverty— in part through “grow local” initiatives to intro - duce regional produce to its restaurant menus.

24.Microsoft

REDMOND, WASH.

In May, Microsoft helped launch Jugalbandi, a chatbot that uses AI to give Indians information about public services in their own languages. That’s a boon for millions in India who speak neither Hindi nor English.

25.Chobani

NEW BERLIN, N.Y.

The yogurt maker helped found the Tent Partnership for Refugees, which enlists companies to provide refugees with jobs. In June, 41 partners pledged to employ and train over 250,000 people across Europe.

26.Too Good to Go

COPENHAGEN

Discarded food is not only a waste but a driver of global warming. Too Good to Go helps restaurants and stores sell or donate extra food rather than throwing it away; its app has kept 243 million meals out of landfills.

27.Recykal

HYDERABAD, INDIA

Recykal runs a digital marketplace in India that helps match recyclers and trash collectors, increasing the amount of waste that gets reused. It diverted some 700,000 metric tons of trash out of landfills so far in 2023.

28.Cisco

SAN JOSE

Cisco’s Country Digital Acceleration program has funded more than 1,500 projects to close the digital divide, including broadband services in the rural U.S. and mobile doctor’s offices for refugees in Germany.

29.Green Homebuilders

Collaborating on energysmart homes and towns

SCHNEIDER ELECTRIC / KB HOME

Aging energy grids around the world have been tested in unprecedented ways—the result of a perilous mix of heat waves, severe storms, droughts, and other catastrophes. Residential energy use accounts for an estimated 20% of all greenhouse gas emissions in the U.S., and more energy-efficient homes are one possible solution to the growing strain. Schneider Electric—whose products are now in four out of 10 U.S. homes—has been a leader in building out technology and services to make smarter homes and grids a reality. In early 2023, the company launched a product that lets consumers switch between energy sources (traditional and cleaner sources) and store energy from solar panels during the day to power their homes during peak hours. This saves money for residents and helps alleviate some of the stress put on existing power grids at times of high demand.

Schneider has also teamed up with KB Home, the big U.S. builder that has become a leader in energy-efficient housing. In 2022, KB launched the first “microgrid communities”—two all-electric, energy-smart neighborhoods in Menifee, Calif. Homes in the neighborhoods have built-in solar panels, energystorage systems, and energyefficiency tech powered in part by Schneider. Each home is designed to average out to be net-zero energy—producing as much energy as it consumes over time.

30.WORLD-CHANGING INVESTORS

Channeling capital to finance powerful ideas.

LEAPFROG INVESTMENTS / TPG RISE / FLAGSHIP PIONEERING

LeapFrog Investments/TPG Rise/Flagship Pioneering

Investors are on the hunt for startups that can solve social or environmental problems: In 2022, total assets devoted to “impact investing” topped $1 trillion for the first time. These companies have proved particularly adept at steering investor capital to companies with worldimproving ideas. Anglo-Australian firm LeapFrog Investments focuses on companies that provide financial services, health care, and clean energy to lower-income consumers in Africa and Asia. Its portfolio of 30 companies includes Sun King, whose rooftop solar-energy panels serve more than 100 million people; and HealthifyMe, an app that delivers personalized health advice to customers in more than 300 cities in India and Southeast Asia. TPG Rise, an impact private equity firm, now manages $17 billion—including $7.3 billion in its Rise Climate fund. Rise Climate’s big bets include stakes in Nextracker, whose solar panels move to track the sun across the sky, maximizing their energy yield; Monolith, a big player in the race for green hydrogen; and an EV-and-battery-development partnership with Indian automotive giant Tata Motors. Biotech VC firm Flagship Pioneering, best known for incubating vaccine maker Moderna, has launched more than 100 other companies. Two of them have made particularly big waves in 2023: Seres Therapeutics, whose therapy VOWST was approved by the FDA to treat dangerous recurrent C. difficile infections; and Indigo Ag, which helps farmers earn extra revenue by adopting sustainable agriculture practices and thus earning, and selling, carbon credits.

31.Volvo

GOTHENBURG, SWEDEN

The maker of trucks, buses, and construction equipment is shrinking its carbon footprint by leaning into “green steel”—using metal that’s forged with energy from hydrogen instead of fossil fuels.

32.Grail

MENLO PARK, CALIF.

Early detection and diagnosis can reduce cancer mortality rates by 26%. Grail’s Galleri blood test can detect a shared signal across more than 50 types of cancers, increasing the odds of an early start on treatment.

33.JPMorgan Chase

A rebounding city becomes a springboard for helping entrepreneurs of color.

NEW YORK CITY

In the summer of 2013, Detroit hit economic rock bottom. With the city’s population down more than 60% from its 1950s peak, and the auto industry still reeling from the Great Recession, the city declared bankruptcy; its unemployment rate topped 25%. To help the city bounce back, JPMorgan Chase teamed up with local government and nonprofits on Invested in Detroit, a program through which it has poured over $200 million into Detroit’s economy in the form of job training, loans for small businesses, and real estate financing. The bank’s biggest innovations have involved extending credit to people who lacked the collateral or credit histories to qualify for traditional loans—a major problem in underserved and lower-income communities.

A decade on, the program is making a difference. To date, Invested in Detroit has helped place some 72,000 Detroiters into apprenticeships or jobs, while providing financing or technical aid to 13,000 small businesses. Detroit’s jobless rate is now just 6.4%. JPMorgan Chase, meanwhile, has benefited from a healthier economy: Since 2017, its deposits, commercial lending, and market share in the metro area have all risen substantially. And the bank has taken some of its innovations national and global: Its Entrepreneurs of Color Fund, first launched in Detroit, has now made more than 2,100 loans, worth over $115 million, to entrepreneurs nationwide.

34.Intuition Robotics

A “companion robot” that’s helping socially isolated seniors stay healthy.

RAMAT GAN, ISRAEL

For older people, loneliness can be a threat as real as any disease: Estimated to cost Medicare $7 billion a year, the condition is associated with higher risk of cardiovascular disease, stroke, dementia, anxiety, depression, and premature death. ElliQ, Intuition Robotics’ “companion robot,” aims to address the problem. About the size of a desk lamp, and equipped with a touch screen and empathetic voice-interaction software, the robot can both keep seniors company throughout the day and encourage healthy habits—valuable services at a time when the number of elderly people is growing far faster than the number of caregivers.

New York’s Office for the Aging began piloting ElliQ last year among some 300 socially isolated seniors. Acting director Greg Olsen says that 95% of its users report a reduction in loneliness and an overall improvement in health—thanks to ElliQ’s messaging and activities around hydration, medication, nutrition, cognitive games, and mindfulness.

35.Swatch

BIENNE, SWITZERLAND

Many Swatch watches now use a sustainable “bioceramic” material instead of traditional plastic. And in a stand for human rights, Swatch has resisted backlash against its LGBTQ+ Pridethemed watches.

36.Leidos

RESTON, VA.

The defense contractor is a leader in addressing —and destigmatizing— addiction and mental health issues in the broader workforce. It also provides counseling on such issues to government entities.

37.WSP

MONTREAL

The engineering giant aims to generate more than 50% of its income from “clean-revenue” projects. One current highlight: a massive transmission network to carry hydroelectricity to New York from Canada.

38.Winmark

MINNEAPOLIS

The owner of clothes resale chains such as Plato’s Closet and Once Upon a Child estimates it has resold more than 1.6 billion items since 2010—helping to tackle a fast-fashion waste crisis overwhelming landfills.

39.CIB Egypt

GIZA, EGYPT

CIB recently became the first Egyptian bank to issue a green bond, raising $100 million to finance projects to increase the use of renewable energy in a region that finds itself increasingly stressed by climate change.

40.Esusu

NEW YORK CITY

This startup helps young people and folks with iffy credit build a financial profile. It reports users’ timely rent payments to major credit bureaus, gradually improving their scores and empowering them to borrow later.

41.PayPal

SAN JOSE

PayPal is now using AI to identify payments that could have criminal links. The tech detects transactions related to terrorism, drug sales, trafficking, and more, enabling PayPal to quickly loop in law enforcement.

42.SESAME WORKSHOP

Helping displaced children keep up with their education.

NEW YORK CITY

Few investments offer a return as enduring and broadly shared as early childhood education— one Nobel-winning economist puts the ROI to societies at 13% annually—but every year tens of millions of children miss out, displaced by conflict or other crises.

Now Sesame Workshop, the 55-year-old nonprofit creator of Sesame Street, offers Ahlan Simsim, or “Welcome Sesame” in Arabic—a program developed in partnership with the International Rescue Committee that has reached 25 million kids across the Middle East and North Africa. Ahlan Simsim has also become the basis for a remote preschool experience, combining in-person services, teacher-led phone calls, multimedia materials distributed via WhatsApp, and engaged caregivers, that has reached 2 million children in Iraq, Jordan, Lebanon, and Syria. It may be a scrappy approximation of the real thing—caregivers have been known to borrow phones or seek cell service on rooftops—but studies by New York University’s Global TIES for Children have found the impacts on participants’ development to be broad and profound.

43.VC Gender Parity

AUSTRALIAN FIRMS

After research showed that women-led firms received only 10% of VC funding in Australia in 2022, a few firms committed to do better and share data about who they vetted; now some 50 firms have signed on.

44.Trimble

WESTMINSTER, COLO

Trimble’s software helps architects and contractors predict the energy consumption of buildings they’re designing; its “embodied carbon” calculator can help them choose materials with a lower carbon footprint.

45.Google Nest

PALO ALTO

The thermostat maker’s Energy Shift feature lets users make continual adjustments that concentrate energy consumption when power is cheaper, or when the grid is relying on cleaner power sources.

46.Habi

BOGOTÁ, COLOMBIA

In Latin America’s housing markets, lowerincome homeowners often can’t get accurate home valuations. The Habimetro tool has helped 557,000 households in Colombia and Mexico fill that gap.

47.Biobot Analytics

CAMBRIDGE, MASS.

Biobot analyzes wastewater to track the spread of disease, tech that’s been crucial in anticipating COVID-19 outbreaks. Biobot now also tracks mpox and norovirus, monitoring 400 communities in 50 states.

48.Cotopaxi

SALT LAKE CITY

This maker of colorful outdoor apparel concentrates on fighting poverty. Cotopaxi gives 1% to 3% of revenue to nonprofits that provide education in impoverished areas or shelter to refugee communities.

49.Kayrros

PARIS

Kayrros helps governments combat emissions of powerful greenhouse gases like methane by figuring out exactly where they’re being emitted from—using AI and satellite imagery to pinpoint trouble spots.

50.VF Corp.

DENVER

The owner of Timberland, Vans, and The North Face has created a regenerative rubber supply chain in Thailand— relying on new practices to curb the ecological damage associated with rubber farming.

HEAD WRITERS

Matt Heimer

CONTRIBUTORS

Maria Aspan

Paige Hagy

Rachyl Jones

Jasmine Li

Lila MacLellan

Meghan Malas

Aslesha Mehta

L’Oreal Thompson Payton

Marco Quiroz-Gutierrez

Alexandra Sternlicht

热读文章
热门视频
扫描二维码下载财富APP